Opatov en Chvalsiny

3 mei 2024 - Chvalšiny, Tsjechië

Zondag 28 april

Het was weer een prachtige dag en we fietsen 23 km verderop naar Chateau Park in Trest. Het bleek een zeer moderne accommodatie, wellness, hotel, vergaderzalen enz. Het restaurant was ook geopend en als enige gasten hebben we heerlijk gegeten. Bij het rondneuzen bleek het beroemde restaurant Franz Kafka te zijn met een zomerterras. Het park is vrij toegankelijk waar ook de geoparktentoonstellling is ingericht. De kilometers in Tsjechië tellen dubbel, bergje op, bergje af. We begonnen met volle accu en na 45 km. gefietst te hebben waren ze bijna leeg. Ook wij waren blij om weer op de camping te zijn.

Maandag 29 april

Vandaag rijden we een afstand van 155 km. De weg slingert door talloze slaperige dorpjes, met veelkleurige, soms vervallen huizen. Kerken en kapellen, vergezichten, vele vennen maakten deze rit tot een gevarieerde, en mooie route. Onderweg bezochten we nog Slot Hluboka. De parkeerplaats lag aan de rand van het dorp en het Slot lag op een heuvel. De parkeer beheerder, tevens taxichauffeur bood aan om tegen een schappelijke prijs ons naar het Slot te brengen en weer op te halen. Dat brengen ging goed, maar hij moet ons nog ophalen. Bij het slot aangekomen vertelde hij nog tussen neus en lippen dat het vandaag gesloten was, maar de prachtige tuin was te bezichtigen. Het Slot zag er prachtig uit. In 1838 werd begonnen met de bouw en volgens de plannen moest het lijken op het oude kasteel van Windsor, eigendom van de Britse Koninklijke familie.  Door veroveringen, onteigening, oorlog en diverse andere oneerlijke praktijken is het slot in de loop der tijden nogal eens van eigenaar verwisseld. Na deze dwaaltocht door de tijd, te voet naar beneden naar de parkeerplaats. De taxichauffeur verontschuldigde zich, hij was ons helemaal vergeten. Na 2 uur rijden komen wij aan op een leuke camping met veel plek, weinig gasten, goed sanitair, in Chvalsiny.

Dinsdag 30 april

Vandaag gaan we naar het oude stadje Cesky Krumlov, 11 km verderop, dat sinds 1992 op de UNESCO-werelderfgoedlijst staat. Het historische Anton Piek-achtige centrum is via bruggen en steegjes bereikbaar. De rivier de Moldau kronkelt door de stad, waaraan ook talloze terrasjes liggen.

Woensdag 1 mei

Vandaag hebben we een rustdag. Wat boodschappen gedaan, genieten van het niks doen, verslag bijgewerkt en morgen gaan we naar Oostenrijk.

Donderdag 2 mei

We rijden via een mooie, landelijke route naar Oostenrijk. Onderweg doen we nog  Vyssi Brod aan. Dit is een groot dorp dat vooral bekend staat vanwege het cisterciënzer klooster. Dit klooster stamt uit de 13e eeuw na Christus en de bouw heeft een hele eeuw geduurd. Wij krijgen een rondleiding binnen het complex waar de Maria Hemelvaartkerk, het Postmuseum en een prachtige bibliotheek is gevestigd. Ontspannen en met een gevoel van geluk, dat wij in deze tijd leven, komen wij aan op een camping aan de Donau in de plaats Grein. Na de boodschappen in de camper gegeten en op de plaats rust. Tot morgen.

Vrijdag 3 mei

Wij hadden nog geen regen gehad, tot vandaag. De hele dag heeft het geregend en zijn alleen vanmorgen de camper uit geweest om te douchen. Alles weer bijgewerkt. Misschien is het wel goed zo’n rustdag want John zijn achillespees en rug wordt er niet beter op. Morgen weer een nieuwe, zonnige dag.

1. Jan:
    3 mei 2024
    Die taxi chauffeur hebben jullie toch wel geld van terug gehad hoop ik.
    En dat ie jullie vergeten was da geloof ik nie. Hij dacht gewoon, die zie ik nooooooit meeeeeer terug.............!!

Jouw reactie