Drie dagen Arhus.

3 september 2019 - Århus, Denemarken

Zondag hebben we het 's morgens wat rustig aangedaan, beetje uitslapen, wat rommelen rondom de camper en zo. Na de lunch zijn we richting de stad gefietst 6,5 km. Het was onze bedoeling om wat rond te kijken en te bepalen waar we maandag naartoe zouden gaan. Na wat rond geslenterd te hebben  kwamen we in de tropische tuin terecht waar we een paar uurtjes door gebracht hebben. Mooi maar klein en warm. Het is eigenlijk een studieproject voor studenten maar ook te bezichtigen door bezoekers.   We hadden de camperplaats voor twee dagen besproken maar besloten deze toch maar met twee dagen te verlengen.

Maandag wilden we naar AroS het kunstmuseum gaan, maar net voor we vertrokken zagen we dat het vanaf september op maandag gesloten is; hebben wij weer!!!! Dan maar naar het openluchtmuseum.

Dit was verrassend leuk, het leek erg klein maar eenmaal binnen keken we onze ogen uit. Het ging terug van 1700 tot 1974.  Het gaf een heel duidelijk beeld van hoe de mensen toen leefden in Denemarken. Veel dingen waren voor ons ook erg herkenbaar. We hebben hier ruim vierenhalf uur rondgestruind, steeds ontdekten we weer iets nieuws wat we nog niet gezien hadden. Helemaal afgepeigerd kwamen we weer op de camping terug.

Dinsdag; vandaag was het dan zover we fietsten rond half elf naar de stad om naar het zo beroemde AroS museum te gaan. Het was al een hele klim om binnen te komen. Maar eenmaal binnen is het dan ook prachtig, het gebouw dan. Super modern met bovenin een grote cirkel van gekleurd glas waar je doorheen kunt wandelen en een mooi overzicht over de stad hebt. De kunstwerken in het museum zijn bijna allemaal modern, niet echt onze smaak. Toch was er genoeg te zien en te beleven. Op het einde van ons bezoek gingen we nog naar beneden waar de ateliers voor kunstenaars zijn. Daar was flink wat reuring omdat een  kunstenaarscollectief daar twee maanden aan het werk was. Het was er echt gezellig en rommelig. Iedereen was op zijn of haar manier met kunst bezig of hing wat rond. In de stad was ook van alles te doen, allerlei festivals vanwege de start van het nieuwe studiejaar.

Na ons bezoek aan het museum wilden we nog graag even naar de winkelstraat waar een soort glazen plank heel hoog boven de winkelstraat hangt. Je kunt daar oplopen en kijkt dan naar beneden op het winkelende publiek.  Van beneden leek het erg eng maar toen we erop stonden vonden we het reuze meevallen. Boven was ook een dakterras waar we nog wat gedronken en uitgerust hebben. Hierna hebben we onze fietsen weer opgezocht en zijn richting camping gefietst. Morgen breken we weer op en rijden dan richting Legoland. Hopelijk blijft het een beetje droog want de weersvooruitzichten zijn niet zo goed, als het dan toch moet regenen dan graag 's nachts.

1. Judith Vermeulen:
    3 september 2019
    wat een avontuur en veel moois zien jullie.
  2. Hennie van der Heijden:
    4 september 2019
    Mooi zeg
  3. Marietje en Theo:
    6 september 2019
    ik zie wel dat jullie het goed maken wij wensen jullie nog een fijne reis t