Jelling en Odense

6 september 2019 - Odense, Denemarken

Woensdag zijn we richting Hesselager vertrokken; eerst wilden we naar Legoland gaan maar bij nader inzien stond ons dat toch niet zo aan. Dus maar op naar de daaropvolgende camping. Onderweg bezochten we Jelling. In het midden van de Vikingentijd, rond het jaar 1000, was deze stad de woonplaats van de Deense koningen. De tentoonstelling, alsmede de twee enorme grafheuvels, waren indrukwekkend. De runenstenen, samen met de grafheuvels en de kerk van Jelling werden in 1994 op de werelderfgoedlijst van Unesco geplaatst. We hebben daar een heerlijk rondgewandeld en in een klein zaakje geluncht met pannenkoeken. Rond half zes kwamen we aan op de camping maar deze bleek al gesloten; dan maar overnachten op de campingplaats. De camping kon ons niet echt bekoren, deze werd beschreven als een sprookjes camping aan de Grote Baelt  met een mooi verwarmd zwembad maar kwam bij ons wat kitscherig over.

Donderdag besloten we na wat onderzoek om terug te rijden naar Odense omdat je dit een belangrijke plaats is in de geschiedenis van Denemarken. Het is de geboortestad van Hans Cristian Andersen de grote sprookjesschrijver van Denemarken. We kwamen al vroeg aan op de stadscamping in Odense en kregen een goede plek toegewezen.  's Middags zijn we via een mooi bospad naar de stad gefietst en hebben daar wat rond gekeken en het geboortehuis  Andersen bezocht. Daarna weer terug naar de camping waar met de verwarming aan de avond hebben doorgebracht.

Vrijdag  (vandaag) zijn we weer richting Odense stad gefietst om nog wat musea te bezoeken o.a. het Brandt museum, dit is gevestigd in een heel oude weeffabriek. Het museum viel nogal tegen, dus na de gratis koffie maar weer verder op pad. We hebben nog het Andersen museum en het latere woonhuis van hem bekeken en toen waren we het wel beu. Intussen begon het te regenen en doken we een lunchroom binnen, dit bleek een biologisch iets te zijn ontdekten we even later. We bestelden koffie en een sandwich gezond; nou die bleek echt gezond met hele stukken wortel, komkommer en paprika. we leken wel konijnen zo moesten we knagen om hem op te krijgen. Intussen hoosde het buiten zo hard dat we blij waren dat we binnen zaten. Nadat de bui over was zijn we toch maar weer richting fiets gewandeld en terug naar de camping gefietst. Meteen nadat we aankwamen ging het weer regenen en dat doet het nu nog, wij zijn blij dat we droog en warm zitten! Morgen weer  verder. Het begint erop te lijken dat we Kopenhagen niet gaan halen en dat ooit in een apart weekendreisje moeten doen. Ook de regen is nogal een spelbreker, maar wij laten ons daar niet door ontmoedigen.

1. Truus:
    7 september 2019
    Hopelijk blijft het weer een beetje goed en John heb je Nell ook een sprookje verteld bij Andersen.
  2. Ingrid:
    9 september 2019
    Het ziet er wel allemaal mooi uit, mooie dorpjes en toffe musea.
    Benieuwd of jullie Kopenhagen gaan halen...
  3. Nell:
    9 september 2019
    Kopenhagen gaan we niet halen, we staan nu in de stromende regen op een camping in Mon bij de krijtrotsen. Dus Kopenhagen doen we ‘n keertje in een kras tour of zo.
    Gaan straks toch maar de krijtrotsen bekijken met regenbakken aan want het blijft hier de hele dag regenen.